Wednesday, September 24, 2008

Salam Syawal 1429

Lebih kurang 6 hari lagi seluruh rakyat Malaysia akan menyambut kedatangan Syawal. Bagi aku segala persiapan individu dah 95% siap. Kiranya top to toe la serba baru. Kalah budak-budak aku ni. Tapi langsir yang mak aku suruh jahit tu tak tau la boleh siap ke tak. Ni sume gara-gara mesin jahit mak aku yang kononnya canggih gile tu rosak. Nama je canggih tapi takle pakai. Buat rugi duit je beli.
Tekak ni pulak dah terasa-rasa ketupat pulut n rendang yang selalunya mak aku masak setiap kali raya. Errmm yummie... Selain menu tu satu lagi menu wajib kat rumah aku ialah soto. Memang tak penah miss setiap tahun. Sampai dah jadi trademark umah aku lak kat kampung tu.

Aku akan balik ke kampung on 27th pagi. Konvoi ngan 3 orang adik and kakak2 aku. While my brother lak dah cakap awal2 yang dia akan balik malam raya. Tahun ni mesti happening la umah aku coz sume adik beradik ada. Walaupun kitorang adik beradik ni ada 5 kerat jer, tapi kalau salah sorang takde rasa cam tak best je. Tak cukup korum. So umah mak aku akan dipenuhi dengan 12 orang termasuk anak-anak dan cucu-cucunya. Walaupun cucu-cucu mak aku baru ada 5 orang, tapi boleh tonggang terbalik umah mak aku tu dorang buat.

Dalam happy2 tu aku still rasa sedey teringat kat arwah ayah aku. Tiap kali dengar takbir raya mesti rasa syahdu giler seh coz 10 Syawal nanti genap la 7 tahun ayah aku meninggalkan kitorang. Rasa macam baru je rasa. Tapi walau apa pun kitorang tetap akan ingat dan doakan dia. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempakan bersama orang-orang yang soleh.

Buat kengkawan sume, aku ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin. Halalkan segala yang termakan atau terminum. Semoga Syawal tahun ni memberi sepenuh kebahagian buat kalian. Berhati-hati di jalan raya, semoga selamat sampai ke destinasi. Pada yang masih ada ibu bapa di kampung, jenguk-jenguk la mereka tu. Sementara mereka masih ada ni la kita ambil peluang membalas jasa mereka. Jangan jadi anak yang tak mengenang budi ok. Sampai jumpa lagi. Chow chin chow...

No comments: